sobota, 31 stycznia 2009
Ściegi ażurowe w części 3- mostki cerowane, pajączek...

  Część 3 ( area3) jest dokładnie rozrysowana na instrukcjach, są tam znane nam juz motywy- mostki owijane podwójne+ gołębie oczko - 3A, mostki cerowane i łączniki ukośne 3B, mostki cerowane oraz okrągły prążkowany pajączek ( Ribbed Spider Wheel) 3C , mostki owijane podwójne i krzyż maltański 3D oraz mostki owijane podwójne i motyw cerowany jak krzyż maltański, tylko inaczej ułożony 3E.

  Trochę nietypowo wycięte są nitki w elementach 3A, 3C i 3E ( mnie zgubiła rutyna- dlatego omyłkowo wycięłam element środkowy 3C, po czym inaczej musiałam wyciąć i 3D ), ale ściegi płaskie zabezpieczające brzegi wyraźnie to sugerują- tam wycinamy nitki gdzie są dłuższe ściegi płaskie, a pozostawiamy nienaruszone, gdzie krótsze.
Schematy przedstawiają sposób wykonania pajączka i 3C i elementu 3E.

wycinanie cz.3

pajączek

cerowanie

Moja powierzchnia 3 wygląda tak - z zamienionym 3C z 3D.

część 3

Ściegi ażurowe- szarotka, kółko dziergane...

  Część 5 ( area 5) to moja improwizacja, ale na podstawie powiększonego zdjęcia samplera. Nie będą to więc zupełnie z sufitu wzięte motywy. Jak już pisałam wcześniej , wycinając środkowy element 5C zrobiłam odstępstwo od schematu.
  Przycinamy te nitki, które są zaznaczone na zółto, zostawiając w środku po 4 nitki

wycinanie 5C

wycinanie 5C

w pozostałych dwóch elementach 5A i 5E zgodnie ze schematem- pozostawiamy po 2 nitki.

  5A to szarotka ( edelweiss flower ), kolejnośc haftowania przedstawia rysunek

szarotka-graf

  Najpierw wykonuję nicią o grubości '8' dodatkowe przęsełka ukośne ( spokes), zaczynam od narożnika, prowadzę nitkę do środka, a w drodze powrotnej owijam ją dwa razy wokół pierwszej. Następnie owijamy mostki. Ja owijam 3 przęsełka, a czwarte dopiero po ukończeniu całości wyprowadzając nitkę na zewnątrz ( jak przy krzyżach maltańskich ). Widziałam jednak i instrukcję wykonania szarotki bez owijania mostków, tylko na pozostawionych nitkach, same wybierzcie swój sposób.
Kolejny krok to cerowanie środka owijając nitkę wokół każdego przęsełka, po 4-5 pełnych okrążeniach zaczynamy cerować każdy płatek oddzielnie owijając nitkę za jedno z przęsełek i nitkę ostatniego okrążenia. Wykonujemy 8 płatków i wyprowadzamy nitkę na zewnątrz owijając ostatnie przęsełko w stronę brzegu.

5C to kółeczko obdziergane ( buttonhole bar ).

  Zostawiliśmy na mostki po 4 nitki środkowe, które teraz cerujemy , po obcerowniu 3 i pół mostka wprowadzamy poprzeczkę łączącą wszystkie mostki w połowie. Nie naprężamy jej zbyt mocno, żeby utworzyła nam koło. Powinna składać się przynajmniej z dwóch nitek, które przechodzą przez środek mostków- co widać dokładnie na rysunku instruktażowym.

kółeczko obdziergane

  Teraz ściegiem dzierganym oplatamy kółko- tak samo wykonuje się pętelki na guziki, jeśli ktoś jeszcze zna ten sposób, a na koniec cerujemy pozostawiony mostek do końca.

  5E to taki wiatraczek - nie pamiętam gdzie widziałam jak go wykonać, nie mogę w tej chwili znaleźć żadnego schematu. Wycinamy nitki jak w schemacie pozostawijąc po 2 środkowe, wykonujemy dodatkowe łączniki ukośne owijane ( spokes). Mamy w sumie 8 przęsełek, z których 3 i pół owijamy nicią o grubości '8', te które pozostały po wyciągnięciu nici.
  W połowie ostatniego owijanego mostka zaczynamy przewlekać nitkę jak w poprzednim kółeczku, tyle, że owijamy ją na każdym przęsełku ( jak w szarotce ). Robimy 2 okrążenia, w drugim okrecamy nitki wokół siebie między poszczególnymi przęsełkami. Utworzy się nam cienkie kółko zamocowane na łącznikach. Teraz cerujemy skrzydła wiatraczka pojedyńczo, tak jak płatki szarotki, owijając nitkę raz za przęsełko , raz za kółeczko. W ostatnim dokańczamy cerowanie łącznika wychodząc nitką do brzegu.

wiatraczek

  Cały obszar 5 wygląda w moim samplerze tak, element dodatkowy to szarotka, bo pozostałe dostrzegłam na zdjęciu oryginału.

część 5


Pikotki

  Wiele osób boi się pikotek, omija takie wzory lub rezygnuje z ich wykonania- całkiem niesłusznie, bo to jeden z łatwiejszych elementów. Trzeba trochę potrenować ich ustawianie, ale wzory z przewlekanymi nitkami są dużo trudniejsze.

  Pikotki ( picots )  to elementy zdobnicze wykonywane na mostkach cerowanych ( woven bars and picots), można je umieszczać po jednej lub obu jego stronach. Mostek cerujemy do połowy, następnie igłę prowadzimy od góry ze środka grupy pod 2 nitkami a nitkę roboczą nawijamy na koniec igły (raz lub dwa). Ja nawijam nitkę 2 razy . Przeciągamy igłę przez owiniętą nitkę zaciągając delikatnie pętelkę i wbijamy ponownie od góry w środek- powtarzamy czynność po drugiej stronie mostka i cerujemy do końca. Zaciskanie pikotek wymaga pewnej wprawy i każdy musi wypracować swój sposób.

pikotki- graf

  Po nawinięciu nitki na igłę przytrzymuję to nawinięcie palcamu lewej ręki, a prawą przeciągam igłę. Pikotkę wykonuje się zupełnie tak samo jak supełki ( ścieg supełkowy, węzełkowy ) określany powszechnie z angielska french knot , tylko inaczej potem mocujemy.

pikotka

pikotka2

pikotka3

pikotka4

pikotka5

pikotka6

pikotka7

pikotka8

  Następnie przechodzimy do kolejnego przęsełka i wykonujemy cerowanie zgodnie ze schematem ( z pikotkami lub bez ).

wtorek, 27 stycznia 2009
Ściegi ażurowe- łączniki ukośne, gałązki...

  W części 7 ( Area 7) oprócz wspomnianych już mostków owijanych i gołębich oczek 7C mamy jeszcze jakby odwróconą gałązkę ( Divided Twisted Threads ) na mostkach cerowanych 7A oraz koniczynkę ( Woven Cloverleaf ) 7B. Sposób ich wykonania jest pokazany i opisany na kartach 42 i 43 .
Aby wykonać koniczynkę będziemy potrzebować dodatkowych łączników:

  Łączniki owijane ukośne ( spokes ), które występują jako samodzielny element zdobniczy lub jako przęsełko pomocnicze- jak w tym przypadku. Są różne metody ich wykonywania, często uzależnione od wzoru. Kiedy łączniki ukośne występują jako samodzielna ozdoba, wykonuje się je po obcerowaniu lub owinięciu wszystkich czterech mostków. Przejść po lewej stronie robótki do punktu skrzyżowania bloczków, wyjść nitką w środku od dołu, na rysunku pt.1 i wbić igłę od góry w punkcie skrzyżowań mostków- 2. Naprężyć nitkę i w drodze powrotnej do punktu 1 owinąć ją dwa razy wokół poprzedniej. Łączniki te wykonujemy jednocześnie- wszystkie cztery. Można też tak jak na schemacie koniczynki- wszystko zależy jak jest wygodniej i praktyczniej.

łączniki ukośne

Instukcje do gałązek i koniczynki ( pierwsze rysunki to łączniki ukośne wykonane przed owijaniem mostków).

gałązki

koniczynka

  Muszę jednak przyznać, że ja koniczynkę wykonuję trochę inaczej, tutaj jest robiona na nieowijanych mostkach, ja je owijam, podobnie jak w krzyżach maltańskich, czyli najpierw jeden, wykonuję przeplatankę między trzema mostkami( trzeci to ten dodatkowy ukośny). Nitkę zawsze przeplatamy w polu pomiedzy przęsełkami, raz prowadzimy nad mostkiem, potem pod. Następnie owijam koniec przęsełka, ale tu metodę każdy wybierze sam.

częsć 9 i 7

Ściegi ażurowe- krzyż maltański

   Krzyże maltańskie ( Malta’s cross) w samplerze pojawiają się w częśći 2D i 9B.
  Zacznę od pojedyńczego 2D - sposób wykonania znajdziemy na karcie z opisem, ale zamieszczam i tu.

krzyże maltańskie

krzyż maltański

  Na zdjęciu krzyż maltański - element 2D ( to właśnie tutaj popełniłam pomyłkę i nie sugerujcie się wyglądem ściegów płaskich- u mnie po niewłaściwym wycięciu nici musiał to być element 3C ).

  Często spotykany motyw haftu hardanger to kombinacja mostków owijanych i ściegu cerowanego. Po zamocowaniu nitki pod bloczkami( punkt A) owijamy 2 nitki jednego mostka do końca- B i wychodzimy igłą między nitkami drugiego ( prostopadłego) mostka C. Przeplatamy nitkę między dwoma nitkami sąsiadujących ze sobą mostków za każdym razem przechodząc przez puste pole pomiędzy nimi. Pierwsze ściegi zaciskamy dość mocno, potem nieco luźniej. Na koniec owijamy nitki drugiego mostka i przechodzimy do jego dwóch następnych nitek powtarzając wszystkie czynności.
Ilość ściegów cerowanych zależy od wzoru i naszych upodobań.
Prawidłowo wykonany krzyż maltański jest lekko wypukły lub ma linię prostą. Często spotykam się z wklęsłym, ale tak nie powinien wyglądać- choć jeśli komuś się bardziej podoba, nic nie stoi na przeszkodzie, aby tak je robić ;-)

  Cześć 9B jest trochę trudniejsza, bo występują zagęszczone krzyże maltańskie- osobiście nie lubię tego, wtedy trzeba się nakombinować z przeprowadzaniem nici po stronie lewej.

krzyże maltańskie

krzyże maltańskie

krzyże maltańskie

 krzyże maltańskie

krzyże maltańskie

krzyże maltańskie

krzyże maltańskie

krzyże maltańskie

  W ten sposób wykonujemy kolejne krzyże, aż pojawi się trudność z przejściem do następnego mostka, najłatwiej przeciągnąć jest nitkę po lewej stronie od naszą plątaniną, tak jak na zdjęciu. Należy jedynie uważać, aby nie pościągać nitek (pierwsze zdjęcie ).

krzyże maltańskie- przeciąganie nitki

krzyże maltańskie

krzyże maltańskie


Ściegi ażurowe- mostki owijane

  Wycinanie zaczęłam podobnie jak haft płaski, od dołu, czyli powierzchni oznaczonej jako 9 ( Area9).
  Nitki wycinamy tak jak jest to zaznaczone na schematach- czerwone linie obejmują tyle nitek ile powinnyśmy wyciąć- tym razem nie będzie to tylko po 4, jak w motylku, ale i więcej. Ze względu na brak wszystkich instrukcji wprowadziłam małą zmianę - w elemencie oznaczonym 5C wycinamy 5 nitek !!! a nie 6 jak jest to we wzorze- tak aby pozostało nam na środku po 4 nitki a nie 2.

  Mostki owijane (overcasted bars, wrapped bars) wykonuje się na dwa sposoby: owijanie 4 nitek mostka i owijanie po dwie niteczki oddzielnie, mostki owijane podwójne (double overcasted bars). Przedstawiają to schematy.

mostki owijane graf.

  Na pierwszym owija się 4 nitki mostka, na drugim po dwie oddzielnie. Owijanie wykonujemy schodkowo. Trzeci schemat przedstawia kolejność zdobienia mostków.

  W samplerze występują mostki owijane podwójne, robimy to nitką '8'. W elementach 9A i 9C mamy jeszcze gołębie oczka- jedno w kwadracie i jedno typowe. Zdjęcia ilustrują sposób wykonania 9A.

mostki owijane 1

mostki owijane 2

gołębie oczko po kwadracie

gołębie oczko w kwadracie

gołębie oczko w kwadracie

gołębie oczko w kwadracie

gołebie oczko w kwadracie

gołębie oczko w kwadracie

i gołębie oczko tradycyjne na mostkach owijanych podwójnych 9C - nitkę mocujemy na mostku owijając ją dookoła przęsełka- technika wykonywania taka sama jak w przypadku mostków cerowanych, czyli owijamy 3 i pół przęsełka, wykonujemy gołębie oczko i owijamy do końca.

gołębie oczko na mostku owijanym

gołębie oczko na mostku owijanym

gołębie oczko na mostku owijanym

4 gołębie oczka

  Ostatnie zdjęcie to gołębie oczka wykonane w elemencie 7C, wystąpią one jeszcze w części 1 ( Area1 ), ale już wiadomo jak należy je wykonać.

Część 2 i 1- snopek, bloczki, ściegi płaskie


  Szlaczek oddzielający pole 3 od 1 ( Area2 ) tym razem trochę inny- składa sie z oddzielnych motywów rozmieszczonych dokładnie tak jak na schemacie- początek jednego i koniec drugiego wypada w tym samym miejscu. Podobny motyw już haftowałyśmy , to snopek, tylko tym razem ułożony poziomo i trochę mniejszy ( Horizontal Sheaf Stitch )- haftujemy nicią '8' - wzór na karcie 6 i poniżej.

 
snopek poziomy

  Część 1( Area1) - ostatnia to bloczki o różnej wysokości- takie same jak w części 9 - pierwszy 4 nitki, trzy kolejne 5 i ostatni znów 4 nitki tkaniny, haftowane nicią' 5' zgodnie ze schematem.

bloczki

część 1

  Figury utworzone z bloczków są ozdobione listkami ( Leaves stitch) wyhaftowanymi ściegiem płaskim nicią o grubości '8' ułożonymi poziomo i ukośnie oraz okrągłymi gwiazdkami ( kwiatuszkami )- pajączkami ( Spider Wheel Flowers). Długości ściegów płaskich widać na ogólnym schemacie, tak samo jak miejsca wkłucia igły, dodatkowo na karcie 6 jest instrukcja wykonania diagonalnego liścia.

listki

  Etap pierwszy samplera zakończony, rozpoczynamy wycinanie i ozdabianie przęsełek.

sampler przed wycinaniem

Część 4- long stitch i 3- ściegi płaskie

Część 4 i 3 ( Area4 , Area 3) to łatwizna. Ściegi te już haftowałyśmy, tu są tylko inne ich warianty.

  Wzór odzielający, bardzo podobny do poprzednich tego typu- 4 długie ściegi ( Long Stitches ) przez całą szerokość samplera wykonane nicią '8'. Na nich haftujemy splecione X ( Looped Cross Stitch) wg wzoru na karcie 6 lub poniższego schematu.

ścieg zapętlony

  Część 3 to pięć domków wykonanych ściegiem płaskim o różnej wysokości, co wynika ze schematu, nicią grubszą czyli '5' . Między domkami znajdują się ukośne, podwójne sciegi za igłą- nić perłowa '8'. Jeśli przesuniemy ich początek o jedną nitkę w stronę któregokolwiek domku to można wykonać drugi rząd takich ściegów, pisałam o tym kilka postów wcześniej. Rozpoczęcie i zakończenie dwóch rzędów ściegów wypadnie nam w miejscach wskazanych strzałkami- opisałam to wcześniej, przy podwójnym ściegu za igłą.

ścieg za igłą

Oczywiście, każdy wybierze taką opcję jak będzie jej bardziej odpowiadać.

część 4 i 3 

Powierzchnia 5 - ściegi płaskie, za igłą...

  W odpowiedniej odległości od szlaczka 6 należy wyhaftować 5 elementów- 5A, 5B, 5C, 5D i 5E ściegiem płaskim nicią o grubości '5', przy czym w 5A, 5C, 5E są to ściegi ułożone poziomo i pionowo o różnej wysokości( 4 i 8 nitek tkaniny ). W elementach 5B i 5D haftujemy ukośnie- dokładnie tak jak jest to na schemacie, ale ... w schemacie jest błąd. Dolna część ma feler ( na zdjęciu na czarnym tle), dlatego przystosowałam wzór, gdyby były trudności z haftowaniem. Wewnątrz tych elementów wyszywamy krzyżyk smyrneński ( Smyrna Cross Stitch ) otoczony takim kwadracikiem ( Four Sided Stitch )- kolejność ściegów jest na zdjęciu drugim, po lewej powstaje X. Kolejność jest dość ważna, bo inaczej te ściegi nie układają się ładnie, zwłaszcza kiedy wykonujemy ich więcej - jeden obok drugiego. Krzyżyk smyrneński i kwadracik wykonujemy nicią cieńszą '8', tak jak ściegi stokrotkowe na zewnątrz.

 schemat z błędem

czworokąt

  Między poszczególnymi elementami są tam jeszcze ukośne podwójne ściegi za igłą otaczające motywy wykonane ściegiem płaskim z otworkiem w środku- wykonane nicią perłową '8'. Nie znam polskiego odpowiednika nazwy tego wzoru, dlatego będę posługiwać się określeniem diament lub romb, bo te kształty przypomina ( Diamond Eyelet Stitch, Diamond Eye Stitch ). W naszym konkretnym przypadku haftujemy tylko połowę motywu- wg schematu . Na rysunkach jest: cały diament i fragment schematu samplera z jego połową - wyraźnie widać, że mogą być różne odmiany tego samego motywu. Kolejność prowadzenia nitki jest ważna. Zaczynamy w punkcie 1 i prowadzimy nitkę do środka- 2, następnie punkt 3 i do środka - 4, dzięki temu i odpowiedniemu naprężeniu nitki w środku powstanie ozdobny otworek.

diament

Całość (Area 5 ) wygląda tak

powierzchnia 5

Część 7- ścieg stokrotkowy, płaski...

  Część 7 ( Area 7) to trzy jednakowe domki - 7A, 7B i 7C wykonane ściegami płaskimi o różnej wysokości, między nimi znajdują się motywy kwiatowe - odmiana haftu z otworkiem w środku ( Eyelet-Stitch Variation) i listki - ułożone poziomo, pionowo i ukośnie oczka łańcuszka- ścieg stokrotkowy ( Laizy-Daisy Stitch ). Domki wykonujemy nitką grubszą '5' , pozostałe ściegi '8'.

  Należy dokładnie policzyć i wyznaczyć miejsce rozpoczęcia ściegów płaskich, fotki  ilustrują sposób na mocowanie nitki.

mocowanie nitki pod ściegiem płaskim

mocowanie nici pod ściegiem plaskim 2

ścieg płaski o różnej wysokości

ścieg płaski

ściegi płaskie

Rysunki przedstawiają technikę wykonania listków i kwiatków

ścieg stokrotkowy- graf

ścieg stokrotkowy- schemat

na schemacie ( zdj. 2) widać na ilu nitkach tkaniny należy wykonać te ściegi. Haftując kwiatek tak naprężamy nitkę, aby w środku powstał wyraźny otworek, co sugeruje nazwa ściegu.

gwiazdka

ścieg stokrotkowy

ścieg stokrotkowy 2

ścieg stokrotkowy3

kwiatki

  Pole 7 ( Area7 ) oraz część oddzielająca 6 ( Area 6 ), którą wykonujemy podobnie jak 8 ( Area 8) .
3 długie ściegi poziome ( Horizontal Long Stitch) przez całą szerokość wzornika, od lewej do prawej. Na nich wykonujemy ściegi potrójne ( Triple Stitch) wg schematu nicią perłową o grubości '8'.

część 7

ścieg potrójny

 
1 , 2 , 3 , 4